Blogi

Ristiinnaulittu liha

Miika Tulisalo | 12.9.2017 19.02

Ankara, pilkattu, ylenkatsottu, kova, vaivalloinen risti jonka Herra Jeesus Kristus kantoi ja jolla hän kuoli meidän syntiemme edestä. Siellä on pelastus, siellä on tie Isän luokse. Siinä on Jumalan armo, rakkaus ja pyhyys kasattuna yhteen hetkeen. Jeesus kuoli, jotta me saisimme elää. Uskoontulossa ratkaisun tehnyt henkilö naulataan yhdessä Kristuksen kanssa ristille Room. 6:6. ”kun tiedämme sen, että meidän vanha ihmisemme on hänen kanssaan ristiinnaulittu, että synnin ruumis kukistettaisiin, niin ettemme enää syntiä palvelisi;

7. sillä joka on kuollut, se on vanhurskautunut pois synnistä.
8. Mutta jos olemme kuolleet Kristuksen kanssa, niin me uskomme saavamme myös elää hänen kanssaan,
9. tietäen, että Kristus, sittenkuin hänet kuolleista herätettiin, ei enää kuole: kuolema ei enää häntä vallitse.
10. Sillä minkä hän kuoli, sen hän kerta kaikkiaan kuoli pois synnistä; mutta minkä hän elää, sen hän elää Jumalalle.”


 

Nyt voisi jättää jutun tähän, koska synnit on saatu anteeksi ja vanhurskaus saavutettu. Tämähän riittää. Mutta jos haluat kasvaa uskossa ja edetä uskossa eteenpäin niin lue eteenpäin.

Pelastustyö on tehty ja se on kertakaikkinen ja kukaan ei voi siihen lisätä mitään eikä ottaa pois. Haaste tulee siinä kun tutustumme Jeesuksen sanoihin Luuk.9:23. Ja hän sanoi kaikille: "Jos joku tahtoo minun perässäni kulkea, hän kieltäköön itsensä ja ottakoon joka päivä ristinsä ja seuratkoon minua.

Ymmärrän tämän kohdan siten, että Jeesus antaa selkeän haasteen. Joko sinä seuraat Jeesusta koko sydämestäsi ja koko elämälläsi, joka voi vaatia uhrauksia mm. rikas nuorukainen jonka olisi pitänyt luopua koko omaisuudestaan, Mark.10:17-27. Jeesus antoi siis haasteen joka jatkuu läpi ihmiselämän, se on omalla itselleen kuoleminen.

Itsessään Jumalan seuraaminen on helppo juttu. Hän on täydellinen ja Häntä on helppo rakastaa. Itsekin olen monet kerrat mahtavan ja tunteita herättävän ylistyssession/innostavan puheen jälkeen ollut fiiliksissä, että seuraan Jeesusta mihin vain, vaikka sitten ristille. Kunnes arjen haasteet ja tilanteet tulevat päälle ja kysytään oletko todellavalmis seuraamaan Jeesusta ja toteuttamaan Jumalan tahdon elämässäsiNe eivät ole aina helppoja paikkoja.Kultakin koetellaan tulessa niin myös usko koetellaan kestäväksi (1.Piet.1:7).

Älä kuitenkaan lannistu vaikka joskus lankeat ja epäonnistut. Siemen tarvitsee aikaa kasvaakseen hedelmää tuottavaksi.

Vielä muutama sana itselle kuolemisesta. Syntinen ”lihamme” joka taistelee loppuun asti Henkeä vastaan saa aikaan tekoja esim. kateus. Pyhä Henki joka johtaa meidät täyteen totuuteen, paljastaa tuon synnin josta tulee luopua. Hän - Pyhä Henki antaa myös voiman vastustaa ja tehdä parannuksen (täyskäännöksen) tuosta synnistä. On sinusta kiinni oletko halukas pääsemään lähemmäksi Jeesuksen kaltaisuutta, oletko valmis ottamaan uskon askelia elämässäsi, oletko valmis laittamaan lihan roikkumaan ristille?