VALKOINEN JOULU

white-wood-1971086_1920

Tähän aikaan vuodesta yksi yleisimpiä mediassa esitettyjä kysymyksiä on, saammeko valkoisen joulun. Koronarajoitusten ja -huolien keskellä kysymys tuntuu vähän pinnalliselta. Terveenä pysyminen, läheisten näkeminen ja tartunnan välttäminen menee heittämällä tällaisten sääpohdintojen ohi. Puhumattakaan, että monissa kodissa oltaisiin valmiita vaihtamaan lumiset maisemat raittiiseen jouluun.

Mistä muodostuu todellinen ja oikeasti valkoinen joulu?

Joulun aikana seurakuntien lisäksi monet muutkin järjestöt tekevät ainutlaatuisen arvokasta työtä auttamalla vähävaraisia perheitä, huomioimalla yksinäisiä ja järjestämällä muunkaltaista apua. Toiminta antaa uudenlaista merkitystä valkoiselle joululle. Valkoinen joulu on lähimmäisten huomioimista, ystävyyden osoittamista, heikoimmista huolehtimista ja heille kaikille ajan antamista.

Olen ollut organisoimassa useiden vuosien ajan vankien muistamista jouluna. Tiedostan, etteivät kaikki lämpene sille, että rangaistusta istuvia huomioidaan. Rangaistus perustuu kuitenkin vapauden menettämiseen, ei ihmisarvon. Kristillinen arvomaailma, joka on yleisesti tunnustettu länsimaisen hyvinvoinnin perustaksi, lähtee siitä, että jokainen on ainutlaatuinen ja arvokas riippumatta siitä onko elämässään onnistunut tai epäonnistunut, olipa hänellä niin sanottua hyvää yhteiskunnallista asemaa tai ei.

Vankiloissa jokainen joulu on tavallaan korona-joulu. Rajoitukset ovat konkreettisia ja monien joulu on hyvin yksinäinen. Joululahjamme on itsessään muistutus, että heistä välitetään eivätkä he ole yksin. Lahjaksi viety lehti kertoo miten joulun perimmäinen sanoma vaikuttaa ja voi muuttaa ihmisen elämän.

Vankiloissa jokainen joulu on tavallaan korona-joulu

Joulun ydinsanoma on valkoinen. Se on täynnä valoa ja kirkkautta. Meille on syntynyt Vapahtaja! Tätä ilmoitusta ei ole peruttu. Se on voimassa ja kuuluu meille jokaiselle – myös vangeille. Lisähuomioina voidaan erilaisten tilastojen valossa väittää, että vankeutta löytyy enemmän vankiloiden ulkopuolelta kuin sisäpuolelta. Valitettavasti monen ihmisen sisäinen joulu on musta tai loskainen.

Siis, onko joulumme valkoinen? Oikea vastaus ei tule Pekka Poudalta vaan se on meidän käsissämme. Voimme tehdä omasta ja lähimmäisiemme joulusta valkoisen. Toimi näin: omista joulun ilmoitus henkilökohtaisesti itsellesi. Jeesus on Jumala lahja – yhteys Jumalaan, rakkauden, anteeksiantamuksen ja voiman antaja jokapäiväisessä elämässäsi. Sano Jumalalle, että halut ottaa lahjan vastaa, kiitä siitä ja opi lisää Raamatusta. Toiseksi, laita hyvä kiertämään. Osoita käytännöllisillä asioilla ystävyyttä ja rakkautta lähimmäisille – tutuille ja jopa tuntemattomille. Jumala haluaa antaa teoillesi voiman ja siunauksen.

Valkoinen joulu, se on sinun käsissäsi.

Janne Lahti