Yksin elämän pelissä?

kayak-936191_1920

Monet pitävät urheilusta ja etenkin sen katsomisesta. Katsojien mielenkiinnon säilyttämiseksi urheiluun on liitetty oheisohjelmaa. Ennen varsinaista tapahtumaa, väliajoilla ja jälkeenkin saamme usein kuulla kun toimittajat ja asiantuntijat kommentoivat suorituksia ja kaikkea mahdollista, joka vaan vähänkään liittyy asiaan.

Minusta on mielenkiintoista, hauskaa ja joskus vähän ärsyttävääkin miten toimittajan luotsaamilla asiantuntijoilla on mielipide lähes kaikkiin asioihin eikä vaan mielipide vaan varma tieto siitä miksi esimerkiksi peli ei suju ja siihenkin miksi se sujuu. Kommentaattorit jakavat auliisti neuvoja siitä mitä pitäisi tehdä ja mitä ei. Välillä haetaan ”uutta purtavaa” haastattelemalla itse urheilijoita. Silloin hikinen juoksija, sentteri tai muu urheilija puuskuttaa näkemyksiään omasta tai joukkueensa suorituksesta ja taas kravattipaitaiset asiantuntijat saavat kommentoida. En lainkaan ihmettelisi sitä, jos vastuussa olevat pelaajat ja valmentajat joskus ajattelisivat: helppo sitä sieltä on huikkia tulkaa itse pelaamaan niin tiedätte kuinka neuvot käytännössä toimivat.

Tällaistahan se tahtoo olla joskus normielämässäkin. Kohtaamme elämästämme etäällä olevien neuvoja, kevyesti heitettyjä selityksiä tai kommentteja. Joskus meistä saattaa tuntua samalta kuin urheilijalta, että ”helppo sitä sieltä on etäältä neuvoa – tulisit joskus tänne minun saappaisiini kokeilemaan”.

Tänään toivon sitä, että jokainen meistä saa ”elämänsä peliin” arkipäiväistä ja samalta tasolta tulevaa ystävien tukea ja myötäelämistä. Intohimoisesti haluan muistuttaa myös Jumalasta meidän auttajana ja rinnalla kulkijana. Hän ei tyytynyt katselemaan meidän ”peliä” omasta aitiostaan vaan Hän (Sana) tuli itse ihmiseksi keskellemme ja siksi hän kykenee tuntemaan ja ymmärtämään meitä sekä tilannetta jossa elämämme. Vuosituhanten aikana miljoonat ihmiset ovat kokeneet Hänen apunsa elämän arjessa, iloissa ja suruissa. Miksi et myös sinä?

Tässä muutama rohkaiseva ajatus Raamatusta:

Sana tuli lihaksi ja asui meidän keskellämme. Me saimme katsella hänen kirkkauttaan, kirkkautta, jonka Isä ainoalle Pojalle antaa. Hän oli täynnä armoa ja totuutta. (Joh. 1:14)

Siinä on rakkaus – ei siinä, että me olemme rakastaneet Jumalaa, vaan siinä, että hän on rakastanut meitä ja lähettänyt Poikansa meidän syntiemme sovitukseksi. (1. Joh. 4:10)

Mutta kaikille, jotka ottivat hänet vastaan, hän antoi oikeuden tulla Jumalan lapsiksi, kaikille, jotka uskovat häneen. He eivät ole syntyneet verestä, eivät ruumiin halusta, eivät miehen tahdosta, vaan Jumalasta. (joh. 1:12,13)

Toivon sinulle erinomaista elämän peliä – Jeesus saakoon olla kanssasi ja auttaa sinua kaikessa!

Janne

ps, Tämän kirjoituksen julkaisupäivänä tulee kuluneeksi 37 vuotta kun lapsenmielisesti annoin luvan Jeesukselle tulla elämääni 🙂

(Kuva Jerry Nettik Pixabaystä)