Kuka sinä olet?

young-woman-791849_1920

Jos sinulta kysytään tuo kysymys, mitä sinä vastaat? Varmaankin ensiksi kerrot nimesi, mutta mitä seuraavaksi? Moni määrittelee itsensä perhesuhteiden, työn, harrastusten tai jonkin saavutuksen mukaan.

Saatamme siis helposti päätyä määrittelemään itsemme ja toisemme tekojen tai saavutusten perusteella. Jumalan määritelmä meistä kustakin saattaa kuitenkin olla toinen. Niinpä kysynkin: Mikä on sinun identiteettisi? Mikä sinut määrittää?

Identiteetti tarkoittaa ihmisen yksilöllistä käsitystä itsestään. On tärkeää muodostaa oma käsitys itsestään. Raamattu muistuttaa meitä jokaista identiteetistämme Jumalan lapsena.

Katsokaa, millaista rakkautta Isä on meille osoittanut, että meitä kutsutaan Jumalan lapsiksi, joita me olemmekin.

(1. Joh. 3:1)

Ajattelen, että Jumalan lapsena oleminen tarkoittaa ennen kaikkea rakastettuna olemista ja toistemme rakastamista. Ajattelen myös, että rakastettuna oleminen ei tarkoita pelkästään Jeesuksen sovitustyötä, pelastusta, vaan myös sitä, että Jumala pitää sinusta omana lapsenaan, sellaisena kuin olet. Keskeneräisenä, niin kuin meistä jokainen. Me olemme kristittyinä perusolemukseltamme rakastettuja ja Jumalan ehdottoman rakkauden kohteita.

Jumalan lapsen identiteetti kutsuu meitä myös rakastamaan toisiamme. Tekemään hyvää ja jakamaan hyvää mieltä. Sillä Kristus meissä on kirkkauden toivo, kuten Paavali kirjeessä kolossalaisille (Kol. 1:27) kirjoittaa. Kristus sinun sydämessäsi on kirkkauden toivo ei vain sinulle itsellesi vaan kaikille kansoille. Eli kaikille muillekin. Ja yksi ainakin minun mielestäni helpoimpia tapoja loistaa tuota kirkkautta toisille on auttaa ja tehdä hyvää. Ollaan siis alttiita hyvään, sillä uskon, että jokainen tarvitsee ystävyyttä ja että meidän tehtävämme täällä on kantaa toinen toisiamme.

Meillä on siis Jumalan lapsina rakastetun identiteetti. Minä uskon (ja olen sen kokenutkin useasti) että kaiken keskellä voimme myös nojata Häneen. Eräs lauluntekijä on osannut sen hyvin sanoittaa. Jaankin tässä lopuksi Juha Tapion laulun ’Rakastettu’ kertosäkeen teille jokaiselle rohkaisuksi.

Älä pelkää, älä pelkää,
sinä et pääse putoamaan.
Rakastettu on oikea nimesi
ja tulee nimenäsi olemaan.

Joni Kuikka