Ilon vuosi 2022

Happy mother and son playing and having fun together lying in the snow on a sunny winter day

Se oli kuluneen vuoden viimeinen kalenteripalaveri. Seurakunnan työntekijöiden kanssa olimme suunnittelemassa tulevan tammikuun kalenteria. Palaverit aloitetaan ja lopetetaan yhteisellä rukouksella, kuinkas muuten, Taivaanisän hommissa kun ollaan. En juurikaan muista, mitä kukakin rukoili loppurukouksen yhteydessä, mutta Jukka pastorin rukouksen muistan. Hän lausui rukouksessaan: ”Olkoon vuosi 2022 ilon vuosi”. Tuo lause painui muistiini ja olen pyöritellyt sitä mielessäni. Miksi Jukka lausui nuo sanat? Oliko se vain toivomus, vai oliko se kenties profetaalinen rukous? Antoiko Pyhä Henki Jukalle nuo sanat? Voisiko se tarkoittaa, nyt tänä vuonna viimein päästään koronasta eroon, vai tuleeko herätyksen vuosi tai armolahjojen vuosi? Vai onko Pyhällä Hengellä tarkoitus muistuttaa meitä ilosta?

Raamattu kehottaa monessa kohdassa Jeesuksen omia iloitsemaan.

Iloitkaa aina Herrassa! Sanon vielä kerran: iloitkaa! (Fil 4:4)

Meitä kehotetaan iloitsemaan jopa ahdingossa.

Toivokaa ja iloitkaa, ahdingossa olkaa kestäviä, rukoilkaa hellittämättä. (Room. 12:12)

Moni voi kysyä, mitä iloa tässä on? Korona painaa päälle entistä kovemmin, rajoituksia tulee lisää, toisilla on surua sydämessä, kun rakas ihmisen
on pois rinnalta, on sairautta, yksinäisyyttä, on taloudellisia ongelmia…. Loputon lista asioita, jotka eivät tosiaankaan iloa tuo. Miten ilo voisi täyttää sydämemme, kun tämä elämä on tällaista?

Entä jos voisimme palata takaisin siihen hetkeen, kun teimme uskonratkaisun? Kun otimme vastaan Jeesuksen tarjoaman sovituksen.
Taakat pyyhittiin pois. Jos oikein muistan, silloin ilo täytti sydämen. Monet muutkin muistavat tuon hetken samoin. Vaikeuksia oli elämässä silloinkin,
mutta ne eivät siinä hetkessä haitanneet, ilo oli suuri.

Tänäänkin Jeesus tarjoaa armoaan ja sovitusta. Eikä asia ole meille yhtään sen vähäpätöisempi nyt, kuin silloinkaan. Tarvitsemme sitä päivittäin.
Tänäänkin Jeesus pyyhkii syntitaakkamme pois. Hänen kanssaan pääsemme kerran taivaan kotiin. Olkoon se meidän päivittäisenä ilon lähteenä,
olosuhteista riippumatta.

Mitä tulee alkaneeseen vuoteen ja Jukan rukoukseen. Ollaan odottavalla kannalla, mitä Jumala tulee tekemään. Onhan hän Sanassaan luvannut:

Jumala, joka meissä vaikuttavalla voimallaan kykenee tekemään monin verroin enemmän kuin osaamme pyytää tai edes ajatella. (Ef. 3:20)

Herra yllätä meidät seurakuntana tänä vuonna!

Siunausta alkaneelle vuodelle!
Aulis Puro-Aho